torstai 1. maaliskuuta 2012

Terminator 3: Koneiden Kapina (Terminator 3: Rise of the Machines, 2003)

Myöskään T-1000 ei onnistunut tehtävässään, joten matkaan lähetetään sitäkin kehittyneempi malli, TX (Kristanna Loken), joka pystyy muuntamaan itseään myös erinäisiksi projektiiliaseiksi, kuten myös ottamaan kauko-ohjauksella ympäröiviä koneita hallintaansa. Siispä nyt aikuiseksi kasvanut, mutta ihmisenä lapsellisemmaksi muuttunut John Connor (Nick Stahl) saa taas paeta koneellista uhkaa. Jälleen mukaan lyöttäytyy suojeleva T-101 (Arnold Schwarzenegger), kuten myös hahmogalleriaa laajentava Kate Brewster (Claire Danes) joka tulevaisuudessa on Connorin lähimpiä avustajia, kuten myös rakkauden kohde.
Jälleen kerran koetetaan estää tuleva tuho pysäyttämällä nyt Cyberdynen sijaan Skynet, mutta kyllähän te tiedätte että nelososa odottaa vuoroaan.

Kiitos Terminator kakkosen, en enää kolmosen tullessa pahemmin välittänyt ainakaan aikamatkustukseen ja sen seurauksiin liittyviin juoni-ideoihin, sillä se laiva meni jo menojaan. Enemmän olin huolissani siitä, että kun vielä kakkonen erittäin näyttävistä efekteistään huolimatta pystyi pitämään hahmot yhtä kiinnostavina, niin tälläistä harvoin jaksetaan pitää yllä. Joten ennakko-odotukseni Koneiden Kapinaa kohtaan värittyivät pelolla siitä, että nyt mentäisiin täysin efektien armoilla ja tauot täytettäisiin komiikalla ja tarinaa edistävän dialogin sijaan pelkillä onelinereilla. Pelkoni ja huoleni osoittautuivat pitkälti todeksi, joten tämä elokuva kannattaa katsoa ihan puhtaasti aivojen nollaus-viihteenä, jotta sen vuoksi ei repisi pelihousujaan.

Vaikka Ahnuld on edelleenkin kuin luotu Terminatoriksi, niin onhan hän tässä elokuvassa aika nolo tapaus. Ei niinkään itsensä vuoksi, vaan niiden jatkuvien mukaan tungettujen vitsien, joista pahinta nolostumisen punaa aiheuttavat alun aurinkolasikohtaus ja myöhemmin tapahtuva vessatappelu. Ja vaikka edellisistä jälkimmäinen ei ole kaikkein huonon vitsikkäimpiä kohtauksia, niin vessatappelu paljastaa parhaiten kuinka epävarmoja elokuvan tekijät ovat olleet (tai ainakin antavat sellaisen käsityksen itsestään). Kyseessä kun on muutoin tehokkaan näköinen toimintakohtaus, mutta kuten lähes kaikissa muissakin elokuvan vähänkin vakavemmissa kohtauksissa on tähänkin ollut pakko laittaa hassu ilme (ääniefekti, tms.) mukaan, aivan kuin ei olisi uskottu katsojien muutoin nauttivan kohtauksesta. Mutta ihan oikeasti, kenen mielestä se niska/perse-ote paransi kohtausta?

Elokuvaa eivät pelasta kuin alasimen päähänsä saanut Nick Stahl ja aivan kuin väärään elokuvaan eksynyt Claire Danes.

Onneksi Kristanna Loken on ainoana ymmärtänyt pysyä mahdollisimman vakavana, tai pikemminkin hänen kohdallaan on ymmärretty jättää vitsit pois, näin muistuttaen siitä mikä teki aiemmista elokuvista hyviä ja TX onkin parin onnistuneen toimintakohtauksen lisäksi Koneiden Kapinan pelastava enkeli.
Joskin minun on myönnettävä, että jos syy siihen että TX on naispuolinen johtuu siitä, että nyt oli "pakko" tehdä naisbotti, niin se on vain väärä syy. Jos taas on ollut halu tehdä Robert Patrickin tavoin hahmosta ulkoisesti hauraamman oloinen kuin Schwarzenergger, niin hyvä on, vaikka Loken onkin sellainen, että hän voisi murtaa selkärankani vain vilkaisemalla minuun. No jos hän niin tekisi, niin en varmastikaan vastustaisi asiaa.

TX muuten muistutti välillä robottimuodossaan Species-elokuvan ökkömönkiäistä.

Elokuvan juoni ei enää oikein jaksa herättää mielenkiintoa, tietäen että nyt ollaan jo Friday the 13th-moodissa, jossa voidaan toki estää maailmanloppu, mutta samalla tiedetään jo heti alussa ettei näin tapahtu. Joka muuten onneksi ymmärretään mainita itse elokuvassakin. Kuitenkin tästä samasta syystä huomio alkaa kiinnittymään enemmän ja enemmän irrallisiin seikkoihin, kuten juuri niihin vitseihin joita on ripoteltu mukaan aivan liian suurella kädellä. Aargh! Se talk to the hand-juttu!
Komiikan vastapainoksi mukana on onneksi myös joitakin erittäin vakuuttavia toimintakohtauksia ja se nosturissa roikkuminen lukeutuu mielestäni yhteen kaikkien aikojen onnistuneimpiin takaa-ajakohtauksiin.
Pidin myös siitä kohtauksesta jossa ohjelmointiaan vastaan taisteleva T-101 murjoo sen auton John Connorin sijaan.
Ja siitä kun TX hyppäsi auton katolle.
Se, että tulevaisuuden avainhenkilöiden lukumäärää kasvatettiin Johnista useampaan, ei pahemmin saanut liikuttamaan kulmakarvoja, mutta ainakin siinä oli ihan kiva yritys muuttaa Connorin ja T-101:n välistä suhdetta kertomalla juuri tuon robotin tappaneen tulevaisuudessa Connorin, jonka vuoksi se oli Kate joka suoritti T-101:n uudelleenohjelmoinnin ja matkaan lähettämisen. Sääli ettei elokuvassa tämän johtamana muutettu T-101:sta pahikseksi TX:n rinnalle, vaikka siitä tehtiinkin erittäin lyhyt vastentahtoinen sivuraide.

Tämä on hyvin ohjaajansa Jonathan Mostowin (vrt. Joe Johnson) näköinen elokuva ja valitettavasti Mostowin peilikuva kertoo hänen pitkälti olevan näkymätön mies. Siispä elokuva näyttää ihan hyvältä, mutta persoona puuttuu, aivan kuin ohjaajaja olisi tunteeton kone. Että siinä sitä ironiaa.

Tähdet: **
Terminator 3: Koneiden Kapina

2 kommenttia:

Tuoppi kirjoitti...

Mainitsemasi aurikolasikohtaus kuin myös se Talk to the hand ovat molemmat sellaisia, jotka olisi aivan hyvin voinut jättää leikkaushuoneen lattialle lojumaan. Täysin turhakkeita siis.

Oliskos muuten myös niin, että Arskan Terminaattori oli tässä painavampi kapistus kuin yleensä. Muistelen, että kulkiessaan ainakin leffan alussa jätti jalanpainaumia maahan. Ihan varma en ole, kun en ole leffaa aikoihin katsellut....

...noir kirjoitti...

No ei nyt ehkä painavampi, sillä toki hän jätti alussa jalanpainaumia, mutta hänhän kävelikin palaneessa lasissa hiekassa.
Mutta on T3:ssa mukana jonkinlaista huomautusta siitä, että T-101 on painava vempele. Mikä tulee esille siinä nosturitörmäilyssä ja auton murjomisessa. Sillä ilmeiseti tahdottiin huomauttaa T-101:n olevan vanhentunut malli. Minkä hän itsekin toteaa eräässä vaiheessa elokuvaa.

Siinä aurinkolasijutussa minä en tajua yhtä asiaa. Okei, toki Ahnuld on cool mustissa laseissa, mutta onko T-101:n ohjelmistossa mukana jonkinlainen stylisti-asetus, kun miksi muuten hän edes tajuaisi leffan alussa olevien Dame Edna-lasien olevan rumat.